Wat is de waarde van een link? Waar moet ik op letten? En wat moet je vooral niet doen bij linkbuilding.

Door:

Onderwerp:

Datum:

Domein autoriteit (DA)
Domein autoriteit is een getal dat aangeeft hoe sterk een website is. Hoe hoger het getal, hoe groter de kans is dat je website hoog in Google zal komen. Domein autoriteit wordt berekend door links van andere websites naar jouw website. Hoe meer (relevant)e links, hoe hoger jouw domein autoriteit zal zijn. Wij leveren links van websites met een hoge domein autoriteit, waardoor de kans dat jij hoog in Google komt toeneemt. Wij adviseren iedereen altijd een DA van minimaal boven de 15 te selecteren als inkomende link.

Pagina autoriteit (PA)
Pagina autoriteit is hetzelfde als domein autoriteit, maar dan voor een bepaalde pagina op een website. Wanneer je een link vanuit een pagina naar jouw website hebt, zal deze minder krachtig zijn dan wanneer je een link vanuit de homepage krijgt. Het is daarom belangrijk om te weten welke pagina’s op een website een hoge PA hebben, zodat je weet waar het voor jou het meest interessant is om een link vanuit te krijgen.

Trust Flow (TF)
Trust Flow is een getal dat aangeeft hoe betrouwbaar een website is. Hoe hoger het getal, hoe meer vertrouwen Google heeft in deze website en de links die op deze website staan. Je wilt dus altijd zoveel mogelijk links van websites met een hoge Trust Flow, omdat dit de kans vergroot dat je website hoger in Google zal komen.

Citation Flow (CF)
Citation Flow is een waarde die gebaseerd is op het aantal backlinks die verwijzen naar jouw website. Hoe meer links met hoge CF, hoe meer effect het heeft op de CF van jouw website.

Trust Flow / Citation Flow Ratio
De TF/CF Ratio is een waarde die aangeeft hoe betrouwbaar een website is. Een website met een hoge ratio is meestal beter dan een website met een lage ratio, omdat dit aangeeft dat de links die vanuit die website komen betrouwbaarder zijn. Een goede ratio ligt tussen de 0,5 en 1, als er een groot verschil is tussen de waarde van TF en CF, dan is dit geen goed teken. Stel je hebt een domein met TF 15 en CF van 50, dan heeft dat domein veel backlinks van lage kwaliteit.

Domain Rating (DR)
De meest omvattende meting is de Domain Rating (DR) van Ahrefs. Hoe hoger de DR, hoe groter de kans dat jouw website hoog in Google zal komen na het plaatsen van een link op die website. Een link vanuit een website met DR 50 is dus veel krachtiger dan een link vanuit een website met DR 10.

Wat je vooral niet moet doen bij linkbuilding?

Niet-relevante links naar je site laten verwijzen en andersom
Wanneer je links van niet-relevante websites naar jouw website laat verwijzen, heeft dit geen enkel effect op jouw website. Ook wanneer een andere website naar een pagina op jouw website linkt die niet relevant is, is dat niet goed. Google zou dit kunnen zien als spam en kan ervoor zorgen dat jouw website lager in de zoekresultaten komt.

Te snelle groei van jouw backlink profiel
Wanneer je in korte tijd veel links hebt opgebouwd, kan dit verdacht overkomen. Google houdt namelijk van een “natuurlijke groei” en kan snelle groei als spam beschouwen. Het is daarom belangrijk om de linkbuilding rustig op te bouwen, zodat het niet verdacht overkomt.

Geen variatie in de anchor teksten
Anchor tekst is de tekst die gebruikt wordt om naar jouw website te linken. Wanneer je altijd dezelfde anchor tekst gebruikt, kan dit verdacht overkomen. Google houdt namelijk van variatie en ziet hetzelfde woord steeds weer gebruikt worden als spam. Het is daarom belangrijk om verschillende anchor teksten te gebruiken, zodat het natuurlijk overkomt.

Het inzetten van betaalde directory en article submissions
Wanneer je betaalt om jouw website in een directory of article submission site te plaatsen, is dit niet goed. Dit komt over als spam en Google houdt hier niet van. Het is beter om links te verkrijgen van websites die echt geïnteresseerd zijn in jouw website en relevant zijn.

Focus op oneway links
Wanneer je alleen focust op het krijgen van oneway links (links die naar jouw website verwijzen, maar niet andersom), is dit niet goed. Google houdt hier niet van. Het is beter om ook links vanuit jouw website naar andere websites te plaatsen, zodat het natuurlijk overkomt.

Linken naar ‘bad neighborhood’
Bad neighborhood websites zijn websites die veel spam links hebben of andere problemen hebben. Wanneer je naar zo’n website linkt, kan dit negatief uitpakken voor jouw website. Google ziet namelijk dat je naar een slechte website linkt en kan ervoor zorgen dat jouw website lager in de zoekresultaten komt.

LEAVE A COMMENT

Gerelateerde Berichten